عوامل مهم در صنعت هتلداری/ میهمانخانه ها

 

هتل ها و دیگر انواع سیستم های اقامتی گردشگران بامسائل و مشکلات مشترک مواجه هستدو بطور نمونه آنچه که در هر یک از زیربخش های این صنعت به گردشگران عرضه می شود تنها یک محصول مستقل نمی باشد،

 

بلکه خود مجموعه ای از محصولات متفاوتی است که جزء آن در انتخاب مشتری یک عامل اصلی و تعیین کننده محسوب می شود. در ادامه به بررسی عوامل مهمی پرداخته می شد که باید مورد توجه مدیران و تصمیم گیرندگان این بخش از صنعت باشد.

 

 موقعیت محل:

 

یکی از مهمترین تصمیمات در راه اندازی یک واحد اقامتی انتخاب محل مناسب است. انتخاب محل معمولاً براساس  انتخاب مشتری تصمیم گیری می شود و تصمیم درست و مناسب در خصوص محل احداث یا میهمانخانه عاملی مؤثر در سودآوری آن واحد اقامتی است. بسیاری از مسافران علاقمند هستند که محلی در نزدیکی محل مورد بازدید خود اقامت نمایند تا هزینه حمل و نقل یا وقت کمتری صرف نمایند. بسیاری از تجار علاقمند هستند که در هتلی اقامت نمایند که نردیک محل کار خودشان باشد و یا کسانیکه برای استفاده از سواحل دریاها سفر می کنند هتل را در کنار ساحل یا دریا برمی گزینند. در گذشته هتل های لوس و گرانقیمت نزدیک بازار و مراکر شهر ساخته میشد. در بعضی شهرهای انگلیس هتلهای ارزانقیمت در طول جاده های کمربندی شهرها احداث شده است. در سالهای خیر اغلب هتلها در نزدیک فرودگاهها و خیابانهی اصلی شهر و یا در نزدیکی جاذبه های گردشگری احداث می شود. البته همیشه مناسب بودن قیمت و موقعیت محل در دو کفه متفاوت ترازو قرار می گیرند. یعنی برای مثال کسی که استطاعت پرداخت هزینه بالای هتل هایی کنار ساحل را ندارد، هتلی مناسب با بودجه خود در محلی نسبتاً منابسب اختیار می نماید. بسیاری از هتلها بدلیل قرارگرفتن در یک محل مناسب و یا داشتن وضعیت نامناسب قدرت رقابتی خود را از دست داده اند، زیرا امکانات هتل شرایط موردنیاز مشتری را تأمین نمی کند.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   توسعه منابع انسانی در بخش جهانگرد

 

راجرز و سلین توجه به برخی از عومل را در انتخاب مکان و احدهای اقامتی گردشگران پیشنهاد می نمایند که عامل دسترسی به محل و شرایط آب و هوایی از آن جمله اند. موارد دیگری نیز اشاره شده که به قرار زیر است.

 

1- شبکه حمل و نقل

 

2- فضای موردنیاز

 

3- منطقه بندی و ویژگی های محیطی

 

4- خدمات و شریاط موردنیاز

 

5- ویژگی های جمعیتی منطقه، و رفت و آمد مردم

 

6- هزینه زمین و احداث بنا

 

 در زمینه انتخاب کشور مقصد برای ایجاد یک هتل در کشور خارجی نیز به مواردی اشاره شد است:

 

1- ریسک سیاسی موجود در منطقه

 

2- قوانین و مقررات در ارتباط با سرمایه گذاریهای خارجی

 

3- نوع قوانین مالیاتی و چگونگی خارج کردن درآمدهای حاصل از کسب و کار از کشور

 

4- میزان بوروکراسی اداری، رشوه خواری و جرائم عمومی دیگر

 

5- میزان حمایت دولت مربوطه از توسعه گردشگری

 

6- فراهم بودن زیرساختهای لازم

 

7- فراهم بودن مصالح ساختمانی

 

8- درنظر گرفتن محدودیت استخدام کارگران خارجی و قوانین کار محلی

 

9- مشکلات زیست محیطی موجود و بالقوه

دسته‌ها: تور لحظه آخری