خوابیدن به پشت

خوابیدن به پشت موجب می شه سر، گردن و ستون فقرات هم تراز شده و در وضعیت خنثی قرار بگیرن. این طرز خوابیدن مانع وارد اومدن فشار یا انحنای اضافه به پشت می شه.

خوابیدن به شکل ستاره ی دریایی (خوابیدن به پشت، دستا بالا) هم واسه پشت مفیده و از چروک و جوش صورت جلوگیری می کنه. به گفته دکتر دِکونتی جیمه (Decontee Jimmeh)، متخصص مغز و اعصاب، خوابیدن به پشت از احتمال برگشت اسید معده به مری کم می کنه. وقتی به پشت می خوابید، سر بالاتر از بدن و معده پایین تر از مری قرار گرفته و احتمال حرکت مواد هضم شده به طرف بالا کمتره. اما خوابیدن به پشت شاید در بعضی افراد موجب خروپف شه. جدا از اینکه این، در خوابیدن به شکل ستاره ی دریایی چون دستا بالای سر قرار می گیرن، به اعصاب کتف فشار وارد شده و ممکنه ایجاد درد کنه.

خوابیدن به پهلوها

خوابیدن به هر یک از پهلوها اثرات خاص خودشو داره، اما از مشکلات کلی این طرز خوابیدن میشه به چروکیدگی پوست و افتادگی سینها اشاره کرد. خوابیدن به پهلوی راست ممکنه موجب زیاد سوزش معده شه. این در حالیه که خوابیدن به پهلوی چپ با اینکه از شدت سوزش معده کم می کنه، موجب فشار اومدن به اندامای داخلی بدن مثل کبد، ریها و معده می شه. با این حال، به خانومای باردار پیشنهاد شده که واسه گردش خون بهتر به پهلوی چپ شون بخوابن. به پیشنهاد ی ویویان آیزن اِشتات (Vivian Eisenstadt) که یک فیزیوتراپیسته، وقتی به پهلوی چپ می خوابید، واسه زیر سرتون از بالشای اِرگونومیک با ضخامت کافی استفاده کنین تا سر و گردن در وضعیت مناسب قرار بگیرن، یک بالش کوچیک هم زیر کمرتون بذارین تا معده به طرف پایین قوس برندارد و یک بالش دیگر هم بین دو پا بذارین.

۱. تقویت کارکرد دستگاه لنفاوی

طبق طب آیورودا، چون طرف چپ بدن طرف غالب غدد لنفاویه، خوابیدن به پهلوی چپ موجب تصفیه ی بهتر سموم، مایع لنف و مواد زائد از راه مجرای صدری و گره های لنفی میشه. این در حالیه که گفته می شه خوابیدن به پهلوی راست از کارکرد دستگاه لنفاوی کم می کنه. وقتی دستگاه لنفاوی نتونه موثر بکنه، در تصفیه ی سموم و حرکت مایع لنف در بدن مشکل ایجاد شده و زمینه بروز مریضیای خطرناک به دلیل تجمع سموم زیاد می شه. گروهی از محققان غربی فکر می کنن خوابیدن به پهلوی چپ به دفع مواد زائد از مغز هم کمک می کنه.

۲. آسون کردن فرآیندهای گوارشی

خوابیدن به پهلوی چپ به دلیل جاذبه ی زمین در آسون کردن فرآیندهای گوارشی مؤثره. خوابیدن به پهلوی چپ موجب می شه محتویات روده ی بزرگ راحت تر حرکت کنه تا در اجابت مزاج دچار مشکل نشید. ، چون معده و پانکراس در طرف چپ بدن هستش ان، این انداما وقتی به پهلوی چپ می خوابید در طول خواب هم در وضعیت طبیعی خود قرار دارن . این خود موجب موندگاری ترشح آنزیمای پانکراسی و دیگر فرآیندهای گوارشی می شه.

۳. مناسب واسه زنان باردار

در طب آیورودا به ویژه به زنان باردار پیشنهاد شده که به پهلوی چپ بخوابن تا گردش خون بهتری در ناحیه قلب داشته باشن. نگفته نمونه که اثر خوابیدن به پهلوی چپ روی کارکرد قلب در افراد غیرباردار محل مناقشهه. این طرز خوابیدن جدا از اینکه اینکه از فشار وارد اومده بر کمر کم می کنه، موجب میشه که رحم به کبد فشار وارد نکنه و پس، جریان خون به رحم، کلیه ها و جنین زیاد شه. با این حال زنان باردار حتما باید در این باره با دکتر خود مشورت کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   به چه دلیل کسب و کارای کوچیک به CRM احتیاج دارن؟ 

۴. کاهش سوزش معده

نتایج یک تحقیق علمی نشون داده که خوابیدن به پهلوی چپ موجب کاهش علائم رفلاکس معده می شه، چون که معده در طرف چپ بدن هستش. در این تحقیق مشاهده شد که علائم رفلاکس معده در اثر خوابیدن به پهلوی راست زیاد می شن. با توجه به اینکه اثر گفته شده در کاهش سوزش معده تقریبا سریع اتفاق میفته، اگه از اون دسته افرادی هستین که بعد از صرف غذا دچار این حالت میشید، می تونین ۱۰ دقیقه به پهلوی چپ دراز بکشین تا از شدت سوزش کم کرده شه.

۵. آرامش درد کمر

آرامش

این طب سنتی به افرادی که از درد همیشگی در ناحیه کمر رنج می برن، پیشنهاد کرده که به پهلوی چپ بخوابن. این طرز خوابیدن از فشار وارد اومده بر ستون فقرات کم می کنه و پس، فرد احساس راحتی بیشتری می کنه و خواب شبونه باکیفیت تری داره.

توجه

چیزی که در مورد فواید خوابیدن به پهلوی چپ در طب آیورودا اومده، در پاره ای از موارد با درسای طب سنتی کشور ما و هم بعضی تحقیقایی که دور و بر اثرات وضعیتای مختلف خوابیدن انجام شدن، مغایرت داره. شاید با خوندن فوایدی که آیورودا اشاره کرده، تشویق شده باشین که از این پس به پهلوی چپ بخوابید، اما به شما پیشنهاد می کنیم که در انتخاب این طرز خوابیدن عجله نکنین. به ویژه افراد گرفتار به مریضیای قلبی، آپنه خواب (معطلی ی تنفسی در خواب)، آب سیاه و سندرم تونِل کارپ لازمه با احتیاط تر عمل کنن، چون خوابیدن به پهلوی چپ در این افراد ممکنه فواید گفته شده رو نداشته باشه. اگه هم در مورد اینکه خوابیدن به کدوم پهلو واسه سلامتی بدن مفیدتره دودلی دارین، حتما در اسرع وقت با یک دکتر مشورت کنین.

نکته دیگر اینکه خوابیدن به پهلوها اونم به شکل جنینی موجب ایجاد کشیدگی در ناحیه پشت و مفاصل می شه، به ویژه اگه چانه و زانوها رو به طرف قفسه ی سینه داخل بکشین. به گفته دکتر هومن مِلامِد (Hooman Melamed)، جراح ستون فقرات، بهتره تا حد امکان از خوابیدن به پهلوها به شکل جنینی پرهیز شه، چون مطلوبه که کتف و گردن بین خواب در یک جهت قرار بگیرن.

خوابیدن روی شکم

خوابیدن روی شکم هیچوقت پیشنهاد نمی شه، چون که انحنای طبیعی ستون فقرات رو به هم ریخته و قوس بیشتر از حد ایجاد می کنه. پس ی این اثر، فشار وارد اومده بر مفاصل و ماهیچها افزایش یافته و موجب بروز احساس درد، بی حسی یا سوزش میشه. این طرز خوابیدن به دلیل باز نگه داشتن قسمتای بالایی مجاری تنفسی از خروپف جلوگیری می کنه. اما وقتی روی شکم می خوابید، چون سر به مدت طولانی یک وَری قرار میگیره، خیلی زود احساس درد می کنین. این طرز خوابیدن به ویژه واسه افراد گرفتار به درد گردن و پشت مناسب نیس.

نتیجه

به هر طرزی که بخوابید فواید و مشکلات خاص خودشو داره، اما اگه به مریضی خاصی گرفتار هستین که طرز خوابیدن می تونه در بهبود یا زیاد علائم مریضی مؤثر واقع شه، پیشنهاد می کنیم در مورد اینکه کدوم طرز خوابیدن مناسب حال شماس، حتما با یک دکتر مشورت کنین.

منبع : lifehack

دسته‌ها: آموزشی